Vastoinkäyminen on voimavara

– Sauva katkesi pari kilometriä lähdöstä. Huoltopiste oli kaukana, joten tiesin, että keskeytys oli edessä. Alkuun se harmitti, mutta pian jo huvitti. Hiihtelin sitten hiljakseen huoltopisteelle syömään, hymyilee hiihtosuunnistuksen tuore MM-mitalisti Siiri Saalo. Keskeytyksestä huolimatta Bulgariassa käydyt kisat olivat ensimmäistä vuotta 20-vuotiaiden sarjassa kisanneelle Saalolle loistavat. Aloitusmatkalta sprintistä tuli pronssia ja päätöspäivänä viestikultaa.  

Silloin kun odotukset ovat korkealla ja kisavire huipussa, vastoinkäyminen on ilman muuta pettymys. Keskimatkalla Saalo oli täpärästi tippunut mitaleilta, mikä vain kasvatti kisanälkää. Odotukset pitkälle matkalle olivat kovat, lataus ja tuntuma kehossa hyvä.

– Tapahtunutta ei voi muuttaa, mutta sen sijaan voin valita suhtautumiseni. Murehtiminen aiheuttaa stressiä. Ja pitää muistaa, että kisat olivat vielä kesken, Saalo kertoo.

Keskeytyksestä tuli paljon lisäoppia. Saalo on oppinut kääntämään vastoinkäymiset voimavaraksi.

– Valmistautuminen kisoihin oli poikkeuksellinen. Loukkaannuin kuukausi ennen kisoja, mikä muutti valmistautumista radikaalisti. Lepäsin toipuakseni. Se toi huippukunnon esiin.

Systemaattinen mentaalivalmennus on sisältynyt Saalon valmennukseen kaksi vuotta. Vuoden 2017 EM-kisojen saaliina oli kolme henkilökohtaista mitalia ja viestikulta.

– Tiukat paikat sopivat minulle. Olen henkisesti vahva. Luotan itseeni, valintoihini ja tekemiseeni, omasta valmennuksesta huolehtiva lukiolainen kertoo.

 Tasatyönnöllä huipulle

Hiihtosuunnistuksen matkat vaihtelevat sprintistä erikoispitkään. Ajallisesti se tarkoittaa viidestätoista minuutista pariin tuntiin.  Laji vaatii voimaa, kovaa kuntoa ja suksiketteryyttä. Urastot voivat olla tiheät ja reittivalinnat tehdään salamannopeasti. Jyrkät käännökset kovassa vauhdissa ja kapeilla urilla ovat haasteellisia. Vallankin, jos vastaan tulee kilpailukumppaneita.

– Joillakin reiteillä mäkien päälle pumpataan tasatyönnöllä. Etenkin pidemmillä matkoilla eroja tehdään voimalla.

Hiihtosuunnistajien harjoittelu on Saalon mukaan hyvin pitkälle samankaltaista kuin hiihtäjillä. Suunnistustreeniä haetaan suunnistuskilpailuista.

– Reitinvalinta pitää olla selvänä ennen rastilta seuraavalle lähtemistä. Nuppi on kovilla koko ajan, Saalo huomauttaa.

Onnistuminen autopilotilla

Neljävuotiaana urheilun aloittaneella mäntsäläläisellä on laaja urheilutausta. Hiihtoa, yleisurheilua, sirkusta, balettia, judoa, suunnistusta, telinevoimistelua, ringetteä. Hiihtosuunnistus valikoitui lajiksi muutama vuosi sitten. Lajissa kiehtovat sen monipuolisuus, vaikeus ja yllätyksellisyys.

– Kisassa voi tapahtua periaatteessa mitä tahansa. Edes virheetön suoritus ei riitä aina kärkeen. Erilaiset reitinvalinnat ja kommellukset ovat lajin suola. Niihin voi varautua, mutta spekuloimiseen on turha sortua. Se vain hajottaa keskittymistä.

Mielikuvatreeniä tehdään pitkin vuotta, mutta etenkin valmistautuessa kilpailuun. Onnistunut suoritus ohjelmoidaan mieleen.

– Mieli toimii kisassa autopilotilla. Keskityn omaan tekemiseeni ja säilytän itseluottamuksen joka tilanteessa. Mielessäni olen jo elänyt onnistumisen monta kertaa, joten menen kisaan kokemaan tunteen uudelleen. Mikä lopputulos on, sen kertoo tuloslista, Saalo toteaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.