3 cm:n lupaus

Kun tuntee ylpeyttä, kaikki on mahdollista. Organisaatio menestyy, kun sen koko toimitusketju on sisäistänyt organisaation arvot ja tuntee työssään merkityksellisyyttä. Pohjoisen Skandinavian pääkaupunki Oulu näyttää mallia, josta moni yritys ja organisaatio voi ottaa oppia. Entisinä oululaisina tunnemme valtavaa ylpeyttä kaupungista. Hattua päästä!

Hollantilaisen kaupunkisuunnitteluun ja -kokemuksiin keskittynyt “Not just bikes” -Youtube kanava hehkuttaa Oulua maailman talvipyöräilyn pääkaupunkina. “Why Canadians Can’t Bike in the Winter (but Finnish people can)” -jaksossa ylistetään kaupungin 875 km kevyenliikenteen verkostoa ‒ joskin kaupungin sivustolla sen mainitaan olevan 600 km.

Niin tai näin, se on paljon.

Oulussa pyöräilijät ovat vauvasta vaariin. Videossa tosin vinkataan, että 52 prosenttia koululaisista ja opiskelijoista kulkee kouluihin pyörällä. Kun kaupungissa pyörähtää koulujen ja kampusten pihoilla, voi todeta, että pyöriä on, no, paljon.

Miten se on mahdollista? Nyt päästään siihen lupaukseen, joka tukee Oulun vision ja strategian toteuttamista.

Pyöräilyä priorisoidaan strategian mahdollistajana. Kaupunki lupaa, että pääväylät aurataan 4 tunnin kuluessa siitä, kun lunta on kertynyt 3 cm. Yöllinen pyryttely ei estä hyppäämästä satulaan, sillä pyörätiet on putsattu viimeistään 7:ään sekä 16:een mennessä, kun väki suuntaa koteihinsa. Sohjo taas saa huutia heti, kun sitä on yli 2 cm. Myös sivuteiden kuntoa pidetään yllä ahkerasti. Videossa kehutaan, kuinka pyöräteiden kunto on kaupungin urakoitsijoillekin kunnia-asia.

Kaupungissa on aina talvella lunta, jolloin pyöräteiden merkkaukset hukkuvat lumen alle. Niinpä osalla pyörätieosuuksia on testattu liikenemerkkien heijastamista jäiseen tienpintaan: tiettävästi ensimmäisenä maailmassa.

Terva, Mieskuoro Huutajat, teknologia. Nyt myös pyöräily. Selvästi oululaista logiikkaa.

Mahdollisuus pyöräillä on keskeinen osa kaupungin infraa. Myös strategiaa, jossa on ymmärretty ydin: kuinka voimme palvella asukkaitamme ja edistää heidän hyvinvointiaan sekä kestävää kehitystä? Ilman oman roolin sisäistämistä osana strategian toteuttamista ja toimintakulttuurin edistämistä, tämä ei onnistuisi.

Ja nyt tulee paukku.

Pyöräilyinto ei juurikaan laannu talvella. Vasta -20 asteessa pyöräilijöiden määrä tippuu, silloinkin vain 15 prosenttia. Videossa annetaan vinkkejä myös pukeutumiseen. Hollannin talven tuntien hyvä näin.

Strategia on tienviitta. Sekään ei riitä, jos organisaation kulttuuri estää strategian toteutumista. Kulttuuri, jossa tunnetaan merkityksellisyyttä, vallitsee luottamus. Organisaatiossa tunnetaan ylpeyttä, se on luova – ja menestyy.

Mistä teidän organisaationne on ylpeä, tuntee merkityksellisyyttä? Ja näkyvätkö arvonne arjessa?

Kirjoittajat Sirpa Etzell ja Johanna Konttila

Kirjoittajat ovat luoneet ©Kulttuurimylly-konseptin organisaatioiden kilpailukyvyn varmistamiseen sekä vauhdittamiseen.

HRMPro ja Zermatt yhdistivät osaamisensa ja kehitti Kulttuurimylly© -konseptin, joka tukee ja vauhdittaa organisaatioiden tavoitteisiin pääsyä, avoimuutta ja luottamuksellisen ilmapiirin syntymistä. Keräämään myös virheistä helmet matkalla menestykseen. Se auttaa organisaatioita kulttuurin muotoilussa niin, että organisaatio on muotoilijana pääroolissa. Niinpä kulttuurimuotoilu lähtee liikkeelle tarvekartoituksesta, jonka ansiosta organisaatio saa omiin reunaehtoihin sopivan ehdotuksen sekä tuen omalle muotoilutyölleen. Mikäli kiinnostuit Kulttuurimylly© -konseptista, ota yhteyttä. Keskustellaan, miten se voisi tukea teidän organisaatiotanne.

Kuva, Unsplash

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.